2 Ağustos 2022 Salı

STRABON’UN, FERHAT İLE ŞİRİN’İN KENTİ AMASYA

Daha önce iki kez geldiğimiz ama “ turist” olarak turla gezip geçtiğimiz bir kentti Amasya. 2018 de geldiğimizde bir dostumuzun söylediği “- Amasya’da bir – iki gece kalıp gecesini görmelisiniz.” Sözünü yerine getirmek, Amasya’nın gecesini yaşamak, Yeşilırmak’ın gönlümüzce keyfini sürmek ve Sulak Alanlarımız Fotoğraf Projemdeki Boraboy Gölünü fotoğraflamak için üçüncü kez Strabon’ un, Ferhat ve Şirin’in kenti; şehzadeler şehri Amasya’dayız.

Roma, Floransa, Paris, Berlin gibi içinden nehir geçen kentler bana her zaman çekici ve romantik gelmiştir. Ülkemizde böyle nehir kentleri çok olmasa da Eskişehir, Adana, Amasya bana bu keyfi yaşatmıştır.

Bir tarih ve efsaneler kenti olan Amasya’nın Ferhat ve Şirin Aşıklar Müzesi, Arkeoloji Müzesi, Mumyalar Müzesi, Kaya Mezarları, Hazeranlar Konağı gibi tarihi konakları, II. Beyazıt Külliyesi, Sabuncuoğlu Tıp ve Cerrahi Müzesi gibi zengin tarihi ve kültür merkezlerini daha önceki ziyaretlerimizde gezdiğimiz için bu kez ziyaret amacımız ilk paragrafta belirttiğim gibi Yeşilırmak, gece ve Boraboy gölü.

Vezirköprü Şahinkaya Kanyonu gezimiz sonrasında bir Pazar günü öğleden sonra Amasya’ya giriş yapıyoruz. Yeşilırmak’ın kıyısında ve çok merkezi konumdaki Amasya Öğretmen Evi’nde konaklıyoruz. Üyesi olduğum Gezen Gurme Doktorlar sosyal medya gurubundan edindiğim bilgiler doğrultusunda Amasya’nın yerel tatlarını deneyeceğiz. Aynı zamanda bir gurme turu olacak bizim için.

Elimizi yüzümüzü yıkayıp biraz dinlendikten sonra kendimizi Amasya’nın tarihi sokaklarına, yalı evlerinin renkli sokaklarına vuruyoruz. Sağımızda dik kayalara kazınmış Kaya Mezarları, solumuzda Yeşilırmak. Yolun sonundaki köprüden Yeşilırmak’ın diğer yakasına geçiyoruz. Güneş yavaş yavaş inmek üzere. Amasya Yeşilırmak’ın kenarında iki kayalık yamaç arasına kurulduğu için güneş burada daha erken batıyor. Yeşilrmak’ın bu yakasından akşam güneşinin vurduğu Yalıboyu evlerini izliyoruz. Sahil cıvıl cıvıl, çok hareketli. Şehzadelerin heykellerinin eşliğinde, masaya açtığı haritasını inceleyen Strabon’a bir selam verip, sokak müzisyenlerinin ezgileri eşliğinde yürüyüp bulduğumuz boş bir banka ilişip Yeşliırmak’ı seyrediyoruz. Burada da Eskişehir Porsuk’taki gondollara benzer Saltanat Kayıkları var, isterseniz onlarla sessiz sakin bir nehir gezisi de yapabiliyorsunuz. Akşam yemeğimizi Amesia Mutfağında Amasya’ya özgü Toyga Çorbası ve Baklalı dolma ile Yeşilırmak manzarası eşliğinde alıyoruz. Yemek sonrası tekrar Yeşilırmak Kıyısına inip Amasya’nın gecesini yaşıyoruz. Çok sert bir rüzgâr çıktığı için su dalgalanıyor, bu yüzden istediğim fotoğrafları alamıyorum.

Sabah kahvaltının ardından Boraboy gölüne gidiyoruz. Akşamüstü saatlerinde tekrar Amasya’ya döndüğümüzde bizi yağışlı bir hava karşılıyor. Yine fotoğraf çekemeyeceğim diye düşünürken yağmur duruyor. Yeşilırmak ve Poseidon gece ve yansıma fotoğrafları çekebilmem için bana iki saat süre tanıyor. Bu iki saat içinde Amasya ve Yeşilırmak’ın muhteşem gece manzaralarını beynimize ve SD kartımıza kaydedip tekrar başlayan yağmurla birlikte öğretmen evine geri dönüyoruz.