3 Kasım 2017 Cuma

YENİCE ORMANLARI : YEŞİL SIĞINAK

Barındırdığı yaban hayat ve bitki çeşitliliğiyle dikkat çeken, 1999 yılında Dünya Doğayı Koruma Vakfı (WWF) tarafından ‘acil olarak korunması gereken 100 sıcak nokta’dan biri ilan edilen Yenice Ormanları’nı adımlıyoruz.

Gezmek bir sanatsa eğer, yürümek bu eylemin en etkili ve güzel yöntemidir kuşkusuz. 2017nin kış aylarında köy evimizin gürül gürül yanan sobası başında kahvaltı sonrası kahvemizi içerken televizyonda İz TV yi seyrediyorduk. Hava soğuk ve yağmurlu olunca soba başına sığınmıştık. İlk kez orada keşfettim Yenice ormanlarını ve Karabük Yenice Ormanları doğa yürüyüş parkurları da eklendi görülecek yerler listemize.
Türkiye’nin en büyük blok ormanları
Sonbaharın son demlerinde 29 Ekim tatilini de fırsat bilerek yaptık programımızı. 27 Ekim Cuma günü önce İstanbul’a uçtuk. ( Pegasus’un vazgeçilmez klasiği bir saatlik gecikme ile ) Oğlumuz Canburak bizi havaalanından aldı ve 4,5 saatlik bir yolculıukla önce Zonguldak’a ulaştık. TTK nın misafirhanesinde Canburak’ın eşi – ki kendisi Zonguldak Devlet Hastanesinin eczacısı- Dilara ile buluştuk. Bir tadımlık hasret gidermeden sonra sabah 08.30 da yola çıkmak üzere sözleşip odalarımıza istirahate çekildik.
Sabah ilk durağımız Zonguldak’ın hemen çıkışındaki Gökgöl Mağarası oldu.

3350 metrelik uzunluğu ile Türkiye’nin en uzun 10., Zonguldak’ın en uzun 2. Mağarası. Karbonifer döneme tarihlendirilen mağara yaklaşık 350 milyon yaşında. 875 metrelik yürüyüş yoluna sahip mağaranın içerisinde yağışlı dönemlerde debisi artan bir yeraltı deresi de mevcut. Yeraltı deresi doğal bir sifon ile Erçek deresine dökülüyor.

Gökgöl Mağarasının içi damlataş birikimi yönünden oldukça zengin. Mağara içinde sarkıt, dikit, sütun, bayrak damlataşı ve makarna sarkıtlar dâhil her tür damlataş oluşumlarını görebilirsiniz. Yürüyüş yolları ve seyir terasları rahat ve güvenli. Mağara içindeki alçak tavanlı kesimler için girişte size barette veriliyor. Ah bir de gece kulübü gibi mavi yeşil kırmızı pembe ışıklandırmalar yerine gün ışığı renginde doğal ışıklandırma yapsalarmış.

Mağara sonrası yola devamla  Zonguldak-Yenice arasındaki karayolu, Filyos Çayı ve tren hattının yarenliğinde çok sayıda tüneli aşarak ulaşıyoruz ilçeye. Navigasyonun gösterdiği ana yol yerine Ihlamur Seyir terasından geçen tali yola sapıyoruz. Ihlamur Seyir terasına vardığımızdaTürkiye’nin en büyük blok ormanları, derin bir vadiyi kuşatan yemyeşil yüzüyle karşıladı bizi.

Sabahları kalın sis perdesini kuşanan ormanlık bölge masalımsı bir havaya büründürüyor yolculuğu. Güneye bakan yamaçları sandal ve çam, kuzey tarafı ise sarı-beyaz ıhlamur ağaçlarıyla sarmalanan bu coğrafya gerçekten çok etkileyici. Orman İşletme Müdürlüğü tarafından kendi içinde on üç bölgeye ayrılan bu bakir alan, geniş orman yollarıyla birbirine bağlanmış durumda. Ihlamur Seyir terasından ayrıldığımızda yol önümüzde çatallaşıyor. Her ikisi de patika ve eşit yapıda. Yön tabelası da olmadığı için  yazı tura atacağımız sırada karşıdaki patikada bir yürüyüş gurubu beliriyor. Onlara soruyoruz. Onlar da bizim konaklayacağımız otelde kalıyorlarmış ve oradan başlamışlar yürüyüşe. Yolu tarif ediyorlar ve telefonlarından görsel olarak da varacağımız hedefin fotoğrafını gösteriyorlar.

Albergo Butik Otel

Ahşap bir köy evinin restorasyonu ve gecekondu tarzında, özensiz yapılmış eklerle genişletilerek butik otele (!) çevrilmiş otelimize yerleşiyoruz. Otelde öğle yemeği için yiyecek hiçbir şey yok. Bize birz aşağıda Kanyon içinden geçen dere kenarına kurulmuş alabalık çiftliğini öneriyorlar. Eşyalarımızı bırakıp fotoğraf makinelerimizi yürüyüş sırt çantalarımız yüklenip alabalık çiftliğine yürüyoruz. Yol boyunca güzelim doğanın içinde bir kanser dokusu gibi duran teneke bira kutuları moralimizi bozuyor.

Dere kenarında, ıhlamur ve kayın ağaçlarının altındaki masamızda kaşarlı mantarlı fırında alabalığımızı getiriyor yaşından büyük gösteren yaşmaklı Anadolu kadını. Ne içersiniz sorusuna ben – bira var mı? diye sorunca yüzündeki o muzip ifadeyi anlatmama imkan yok
Yenice Ormanları yürüyüş parkurları, her seviyedeki yürüyüşçüye hitap edebilmek amacıyla üç farklı kategoriden oluşuyor: birkaç saatlik kolay parkurlar (kısa), 4-6 saatlik günübirlik yürüyüşler ve 2-6 günü kapsayan uzun rotalar.
Parkurun en uzun bölümü, Kent Ormanı-Arboretum arasındaki 5 gün süren 77 kilometrelik rota. Söz konusu parkur, Yenice Ormanları’nın göletler, yayla ve anıt ağaçlar, Arboretum gibi farklı bölümlerinden geçerek tüm coğrafya hakkında bilgi ve gözlem yapmanıza olanak tanıyor. Ayrıca Küçük ve Büyük Şeker kanyonu geçişleri ile Kızılkaya-Karakaya arasındaki 63 kilometrelik yürüyüş rotası parkurun en güzel bölümlerini içeriyor.

Bizim bulunduğumuz nokta İncebacaklar Köyü-Şekermeşe (14 km) yürüyüş parkurunda. Yemekten sonra bu parkura vuruyoruz kendimizi. Sonbaharın tüm renkleri başımızın üzerinde ve ayaklarımızın altında. Büyük bir keyifle yürüyoruz. Bir noktadan sonra “ Emval ve kesim çalışmaları” nedeniyle ormana girilmemesi yolunda bir uyarı görüyoruz. Görevli kimse yok. Devam edelim mi etmeyelim mi diye düşünürken dağ tarafından çalışma sesleri geliyor, dere yataklarından yola yuvarlanmış tomrukları da görünce başlayan yağmuru da bahane edip otelimize dönüyoruz. Kuzineyi yakmışlar, lobi sıcacık, çaylarımızı alıp yağan yağmur altındaki dağları seyrediyoruz.
Akşam mercimek çorbası, saç kavurma, pilav, yoğurt ve kavundan oluşan tabldotumuzu yedikten sonra kuzine başına yerleşiyoruz. Gündüz yol sorduğumuz Endemik Turun yürüyüş gurubuda döndü. Yemekten sonra sazlarını çıkarıp türkülere geçtik.
Otelin işletmecisi Ünal Bey’den bahsetmek istiyorum biraz. 1936 doğumlu 81 yaşında bir ihtiyar delikanlı. Mimar, eski milli bisikletçi ve halen bisiklet federasyonunun doğal delegesi. Yalova’da yaşıyor. 2011 yılında bu bölgedeki dağ bisikleti yarışları sırasında keşfetmiş bölgeyi ve bu evi satın almak istemiş. Sahibi satmayınca kiralamış. Mülk kendisinin olmayınca esaslı bir yatırıma girmemiş yin ede büyük bir para harcayarak derme çatma bir şeyler yapmış. Halen dağ yürüyüşü ve Kanyoning guruplarına rehberlik ediyor.
Ünal Bey’e ertesi günü yapacağımız program için görüş soruyoruz. Amacımızın fotoğraf çekmek olduğunu söylüyoruz. Bize Arboretum’u öneriyor.
Sabah kalktığımızda hafiflese de yağmur devam ediyor. Kahvaltı sonrası bu kez Şeker Kanyonu içinden geçen yoldan iniyoruz.

Şeker Kanyonu

Kanyon Şeker mevkiinden başlayıp 6,5 km içeriye uzanıyor. İki kilometresinden yol geçiyor sonraki 4,5 km lik bölüm kanyoning için uygun. Zamanımızın kısıtlı olması, yağmur ve yükselen su seviyesi nedeniyle biz kanyona giremedik. Kanyoning için Ağustos ayının uygun olduğunu söylüyorlar.  Kanyonda yer yer zorlu geçişler ve daralmalar olup, bazı yerlerde yüzmek zorunlu hale gelmekte. Kanyon yüksekliği 100 metreden başlayıp 250 metreye kadar yükselmekte.
Yenice karayoluna çıktıktan sonra sağa dönüyoruz ve 300 metre sonra gelen köprünün hemen yanından, sağa Kuzluk Köy yoluna sapıyoruz. Kuzluk köyüne kadar asfalt yoldan gittikten sonra köy çıkışıyla birlikte yol stabilizeye dönüyor bir süre sonrada orman yoluna. Yol sonbaharın tüm renklerine bürünmüş yapraklardan oluşmuş bir yorganla kaplı. Rüzgar estikçe ağaçlar rengarenk konfetiler gibi yaprak döküyorlar. Zaman zaman durup kısa fotoğraf molaları veriyoruz. Bir süre sonra yağmur nedeniyle yol zorlaşıyor özellikle keskin virajlarda Dacia Sandero Stepway’imizle resmen off-road yapıyoruz.

Yolun genişlediği ve ikiye ayrıldığı yerde eski orman işletme binasını görüyoruz. Arboretum karşımızda. Kendine has bir mikro klimaya sahip olan Yenice Ormanları’nın en önemli bölümü, kuşkusuz anıt ağaçların bulunduğu Arboretum alanı. Suyun ve nemin yarattığı zengin bitki çeşitliliğinin ürünü olan anıt ağaçlar, bu doğa harikasının en değerli hazineleri arasında. Türlerinin diğer örneklerine göre olağanüstü çap ve boya ulaşan bu nadir ağaçlar, ‘Tabiat Anıtı’ olarak tescil edilmiş ve koruma altına alınmış. Çevreleri 2 ila 7 metre, boyları ise 18 ila 30 metre arasında değişen Istıranca meşesi, Türk fındığı, porsuk, Kafkas ıhlamuru, dağ karaağacı ve akçaağaçlarıyla Yenice Ormanları, bir açık hava müzesi konumunda.

Anıt Ağaç: Türk Fındığı
Çap: 90 cm, Çevresi: 220 cm Rakım: 1120 m

Aracımız burada bırakıp Subatan yaylasına doğru 2 km kadar yürüyeceğiz. Muhteşem manzaralar ve yağmur eşliğinde anıt fındık ağacına kadar yürüyoruz, yolun sonrası yoğun bir sisle kaplı daha fazla ilerlemeyip telefonun çekmediği bu alanda riske atmak istemiyoruz ve aracımıza dönüyoruz. Tırmandığımız yolu yavaş yavaş keyfini çıkara çıkara iniyoruz.

29 Ekim 2017
Yazı ve Fotoğraflar: Mehmet Cengiz TÜMER
Kaynakça: www.yenice.gov.tr
Meraklısına Notlar:
Genel Bilgiler
Doğal Hayatı Koruma Vakfı (WWF), 1999 yılında Avrupa’nın biyolojik çeşitlilik açısından en değerli ve acil olarak korunması gereken 100 orman alanını belirleyerek bunları “Avrupa Ormanları’nın Sıcak Noktaları” olarak tanımladı. Karabük ili sınırlarındaki Yenice Ormanları, Türkiye’de bulunan bu 9 sıcak noktadan birini oluşturuyor. Tropik bölgeler dışında dünyanın ender coğrafyalarında rastlanan el değmemiş anıtsal ağaçları ve özgün ekosistemiyle bu harika doğa alanı, biyolojik çeşitlilik bakımından son derece zengindir.
Kuşkusuz Yenice Ormanları’nın en önemli bölümü, anıt ağaçların bulunduğu ‘Tabiat Koruma Alanları’ ve Arboretum sahasıdır. Bu bakir orman dokusunda çok çeşitli ağaç türlerinin bir arada bulunması, bunların bazılarının dünyada ender görülen çap ve boya ulaşmaları, yaban hayatı çeşitliliği, koruma alanları yaratılmasının başlıca gerekçeleridir. Yemyeşil vadilerin, yalçın zirvelerin, suyun ve nemin yarattığı zengin bitki çeşitliliğinin yansıması olan anıt ağaçlar, bu doğa harikasının en değerli hazineleri arasında yerini alıyor.
Rota Hakkında
Karabük Valiliği ve Yenice Kaymakamlığı tarafından oluşturulan proje 2009 yılı Ekim ayında uygulamaya geçirildi. 210 kilometre boyunca işaretlenen yol üzerindeki 21 parkur, alternatif güzergahlarla birlikte toplam 396 kilometreye ulaşıyor. Yürüyüş parkurları günübirlik, kısa ve uzun olmak üzere 3 kategoride toplandı. Parkurlar genellikle orman yolu ve patikalardan oluşuyor. Ayrıca 292 kilometrelik dağ bisikleti rotası mevcut.
Patikalarda 50 metre, orman yollarında ise çevreyi kirletmeme adına 400 metre aralıklarla uluslararası platformda ‘grande randonnee’ olarak bilinen sisteme uygun kırmızı-beyaz işaretler konularak yürüyüşçülerin işi kolaylaştırıldı. Rotaların belirginleşmesi için işaretlerin yanı sıra başlangıç ve bitiş noktalarına ve birçok kavşak noktasına tabelalar yerleştirildi. Ayrıca her parkurun tanıtılarak harita ve GPS koordinatlarının verildiği Türkçe ve İngilizce rehber kitapçıklar hazırlandı. Kitabı elektronik ortamda Yenice Kaymakamlığı’nın web sitesinde bulabilirsiniz.
Konaklama
Yenice ilçesindeki oteller, Kent Ormanı’nda pansiyon ve İncebacaklar köyünde aile pansiyonculuğu konaklama olanaklarının başında geliyor. Yenice’ye 40 km. mesafedeki Safranbolu’da zengin konaklama seçenekleri var. Kent Ormanı, Darıyazısı, Şekermeşe, Sorgun Yaylası, Karabük Eğriova Göleti ve Arboretum alanında kamp yapmak mümkün.
Yenice
Safranbolu
En İyi Sezon
En iyi sezon Nisan-Kasım ayları arasındaki dönem.
Ulaşım
Yenice, Karabük’e 32 kilometre mesafede yer alıyor. En yakın havaalanı Zonguldak-Çaycuma. İstanbul ve Ankara’dan Karabük’e otobüsle ulaşabilirsiniz. Karabük-Yenice arası minibüsler işliyor ama nostaljik bir tren yolculuğunu da tercih edebilirsiniz.
İstanbul’dan Yenice’ye gelmek için İstanbul-Bolu-Gerede-Eskipazar-Karabük veya Bolu-Yeniçağ-Mengen-Gökçebey güzergahlarını kullanabilirsiniz. Ankara’dan ulaşım ise Gerede-Eskipazar-Karabük üzerinden sağlanıyor.
  • Avrupa Turizm Yenice : (0370) 7661598
  • Safran Turizm Yenice : (0370) 7663588 (www.safranturizm.com)
  • Karabük Tren Garı : (0370) 4241549
  • Yenice Tren Garı : (0370) 7661092
En İyi Parkurlar
Yenice’ye konuk olanlar, yaşlı ve sert ağaç malzemeden yapılan baston ve tahta kaşık gibi hediyelik eşyaları satın alabilirler. Tarih meraklıları ayrıca 40 km. uzaklıktaki eski konaklarıyla ünlü Unesco Dünya Mirası Safranbolu’yu ve 68 km. mesafedeki Eskipazar ilçesinde Paphlagonia’lılardan kalma Hadrianoupolis antik kentini gezebilirler.
7 Günlük Yürüyüş Önerisi
  1. Gün :İncebacaklar Köyü-Şekermeşe (14 km)
Şekermeşe eski orman tesisinde kamp
2.            Gün : Şekermeşe-Meyri-Eğriova Eskipazar (Yalakkuz) Göleti (15 km)
Gölet kenarında kamp
3.            Gün :Eğriova Eskipazar Göleti-Sorgun Yaylası (17 km)
Yaylada kamp
4.            Gün : Sorgun Yaylası-Keltepe zirve-Eğriova Karabük Göleti (12 km)
Gölet kenarında kamp
5.            Gün : Eğriova Göleti Karabük-Subatan Yaylası (12 km)
Yaylada kamp
6.            Gün : Subatan Yaylası-Arboretum (7 km)
Anıt ağaç gezisi ve eski orman işletme tesisinde kamp
7.            Gün :Arboretum-Kuzluk Köyü (7 km)
Anıt ağaç gezisi ve Yenice-Karabük anayolundan dönüş
İletişim
Karabük-Yenice Kaymakamlığı
Tel : 0370 766 11 00
Fax: 0370 766 11 93
Rehber kitabı edinmek ve her türlü sorunuz için yenice@yenice.gov.tr adresine e-posta gönderebilirsiniz.
Harita
Haritanın üzerine tıklayarak biraz daha büyütebilirsiniz.